Локална самоуправа

Градска општина Раковица је део територије Града Београда у којој се врше одређени послови локалне самоуправе утврђени Статутом града Београда.

Грађани учествују у вршењу послова Градске општине преко изабраних одборника у Скупштину Градске општине, путем грађанске иницијативе, збора грађана и референдума, у складу са Уставом, законом, Статутом града и актима Градске општине.

Органи Градске општине Раковица су:

  • Скупштина ГО Раковица
  • Председник ГО Раковица
  • Веће ГО Раковица
  • Управа ГО Раковица

Градска општина Раковица, у складу са законом и својим Статутом, преко својих органа:

  1. доноси Статут, буџет и завршни рачун буџета градске општине;
  2. доноси план јавних инвестиција градске општине;
  3. доноси програме и спроводи пројекте развоја градске општине и стара се о унапређењу општег оквира за привређивање у градској општини, у складу са актима Града;
  4. доноси стратегије од локалног значаја у складу са актима Града;
  5. оснива месну заједницу и друге облике месне самоуправе, по прибављеном мишљењу грађана, у складу са законом, овим статутом и актима градске општине;
  6. даје мишљење на просторне и урбанистичке планове које доноси Град и може да предлаже и финансира измену постојећих и доношење нових урбанистичких планова за своје подручје;
  7. доноси решење у првом степену о грађевинској дозволи за изградњу објеката и остала акта у поступку обједињене процедуре, као и друга акта, за изградњу објеката до 1500м2 бруто развијене грађевинске површине и претварању заједничких просторија у стамбени, односно пословни простор и доноси решење о озакоњењу објеката до 400м2 бруто развијене грађевинске површине и један примерак правоснажног решења о озакоњењу објекта доставља организационој јединици Градске управе надлежној за послове озакоњења објеката;
  8. доноси програм за постављање мањих монтaжних објеката привременог карактера на јавним и другим површинама по претходно прибављеној сагласности организационих јединица Градске управе надлежних за послове урбанизма и саобраћаја, односно друге надлежне организације у складу са прописом Града;
  9. одлучује о постављању и уклањању мањих монтажних објеката привременог карактера на јавним и другим површинама у складу са прописом Града;
  10. спроводи поступак по захтеву за експропријацију на свом подручју, у складу са законом којим се уређује поступак експропријације;
  11. спроводи поступак за исељење лица усељеног без правног основа у стан или заједничке просторије стамбене, односно стамбено–пословне зграде и врши послове комуналне инспекције у области становања и одржавања зграда;
  12. обавља одређене послове у вези са обезбеђивањем услова за обављање одређених комуналних делатности, на свом подручју, у складу са одлуком Скупштине града;
  13. стара се и обезбеђује средства за одржавање комуналног реда у градској општини, спроводи прописе којима се уређује комунални ред и издаје одобрења за која је овим прописима утврђена надлежност градске општине; врши инспекцијски надзор, у складу са посебном одлуком Скупштине града;
  14. стара се о изградњи, реконструкцији, одржавању, заштити, коришћењу, развоју и управљању некатегорисаним путевима у насељу и може вршити одржавање и друге послове на саобраћајним површинама у јавном коришћењу унутар блока које су у јавној својини, у складу са програмом који доноси надлежни орган градске општине;
  15. прати стање и предузима мере за заштиту и унапређење животне средине на свом подручју, прикупља и систематизује податке о квалитету и квантитету промена у животној средини на свом подручју ради вођења Локалног регистра извора загађивања животне средине, доноси и спроводи акционе и санационе планове од значаја за заштиту животне средине на свом подручју, у складу са актима Града и стара се и обезбеђује услове за очување, коришћење и унапређење подручја са природним лековитим својствима;
  16. прати стање и стара се о одржавању (осим капиталног) дечијих вртића уз сагласност организационе јединице Градске управе у чијем делокругу је вршење наведених послова, основних школа; води евиденцију и обавештава предшколску установу, односно основну школу која остварује припремни предшколски програм о деци која су стасала за похађање припремног предшколског програма; води евиденцију и обавештава школу и родитеље, односно друге законске заступнике о деци која треба да се упишу у први разред основне школе; у сарадњи са образовно-васпитном установом прати стање, утврђује мере и активности заштите и безбедности деце, односно ученика за време остваривања образовно васпитног рада и других активности које организује установа, у складу са законом; организује послове који се односе на: превоз деце и њихових пратилаца ради похађања припремног предшколског програма на удаљености већој од 2 км и ученика основне школе на удаљености већој од 4 км од седишта школе; превоз деце и ученика када ученици похађају школу на територији друге јединице локалне самоуправе ако је школа коју похађају најближа месту пребивалишта ученика; превоз ученика на републичка и међународна такмичења;
  17. доноси План јавног здравља за подручје градске општине који је усклађен са Планом јавног здравља за територију Града; обезбеђује средства за финансирање, односно суфинансирање посебних програма из области јавног здравља на подручју градске општине и образује Савет за здравље градске општине;
  18. подстиче развој културно-уметничког стваралаштва и аматеризма на свом подручју, обезбеђује услове за одржавање културних манифестација од значаја за градску општину и у циљу задовољавања потреба грађана са свог подручја може оснивати установе културе;
  19. доноси програм развоја спорта на нивоу градске општине који је усклађен са програмом развоја спорта на нивоу Града; финансира или суфинансира изградњу и одржавање спортских објеката у јавној својини Града на свом подручју, обезбеђује средства за финансирање и суфинансирање програма којима се задовољавају потребе грађана у области спорта на подручју градске општине; може основати установе у области спорта;
  20. спроводи националну Стратегију за младе и акциони план политике за младе Града; утврђује акциони план политике за младе на подручју градске општине који је усклађен са акционим планом за спровођење стратегије за младе Града; може основати савет за младе на нивоу градске општине; обезбеђује услове за реализацију програма установа и удружења младих и удружења за младе, која делују на подручју градске општине; може да оснује, прати и обезбеђује функционисање Канцеларије за младе на свом подручју;
  21. стара се о развоју угоститељства, занатства, туризма и трговине на свом подручју и може основати туристичку организацију ради промовисања туризма на свом подручју;
  22. одређује, односно одобрава продајно место на којем се обавља трговина на мало ван продајног објекта, као и време и начин те трговине у складу са законом; одређује време, начин и места на којима се може обављати трговина на мало са покретних средстава или опреме и издаје одобрење за обављање трговине на тим местима у складу са законом којим се уређује трговина;
  23. спроводи мере заштите, коришћења и уређења пољопривредног земљишта на свом подручју утврђене актима Града, може учествовати у финансирању противградне заштите на свом подручју; образује пољочуварску службу на свом подручју;
  24. организује рад и води Регистар стамбених заједница за подручје градске општине и решава по жалби на закључак Регистратора у складу са законом којим се уређује становање и одржавање зграда;
  25. стара се и обезбеђује средства за бесповратно суфинансирање активности на инвестиционом одржавању и унапређењу својстава зграде, у складу са законом и одлуком Скупштине града; води поступак увођења принудне управе у стамбеној заједници по пријави надлежног инспектора или власника посебног дела у складу са законом;
  26. предлаже мере за уређење јавних зелених површина и дечјих игралишта и објеката јавног осветљења и сл, осим градске општине из става 2. овог члана;
  27. учествује у доношењу плана и програма развоја система и заштите и спасавања на територији Града; доноси Одлуку о организацији и функционисању цивилне заштите за градску општину и обезбеђује спровођење те одлуке; образује Штаб за ванредне ситуације на свом подручју; израђује и усклађује процену ризика од катастрофа и управљању у ванредним ситуацијама и доноси планове заштите и спасавања за своје подручје; врши опремање јединица цивилне заштите; може да додељује средства добровољним ватрогасним друштвима за подстицање програма или недостајућег дела средстава за финансирање програма који су од јавног интереса;
  28. управља стварима у јавној својини града Београда на којима има право коришћења у складу са законом;
  29. стара се о вршењу послова правне заштите својих права и интереса;
  30. обезбеђује пружање правне помоћи грађанима за остваривање њихових права;
  31. образује органе, организације и службе за потребе градске општине и уређује њихову организацију и рад;
  32. уређује организацију и рад мировних већа;
  33. помаже развој различитих облика самопомоћи и солидарности са лицима са посебним потребама, подстиче активности и пружа помоћ организацијама особа са инвалидитетом и другим социјално-хуманитарним организацијама као и старијим лицима на свом подручју;
  34. стара се о остваривању, заштити и унапређењу људских права и индивидуалних и колективних права припадника националних мањина и етничких група;
  35. може да установи локалног омбудсмана за градску општину;
  36. стара се о јавном обавештавању о питањима од значаја за живот и рад грађана на свом подручју; организује информативно-услужне центре на свом подручју у зависности од територијалне разуђености или удаљености од седишта градске општине, а у циљу ефикаснијег остваривања одређених права грађана;
  37. прописује прекршаје за повреде прописа градске општине;
  38. уређује и обезбеђује употребу имена, грба и другог симбола градске општине;
  39. извршава прописе и опште акте Града и градске општине;
  40. обавља и друге послове од непосредног интереса за грађане, у складу са законом, овим Статутом, другим прописима Града и Статутом градске општине.

Градска општина може, на основу овлашћења градоначелника, у име и за рачун Града, отуђити из јавне својине Града, грађевинско земљиште ради изградње објеката до 1500м2 бруто развијене грађевинске површине, односно ради озакоњења објеката до 400 м2 бруто развијене грађевинске површине.

Градска општина може учествовати у обезбеђењу документације за потребе изградње, адаптације и санације као и финансирању  инвестиционог одржавања и опремања објеката на свом подручју који су у јавној својини Града, у складу са законом и актима Града.